LÄRA LEAN - om lärande med Lean förbättringstavla
Landets kommuner har en stor utmaning i hur man ska organisera den alltmer
komplexa verksamheten och samtidigt kunna dra nytta av anställdas kompetens på
ett tillfredställande sätt. Ängelholms kommun har bland annat valt att arbeta
med Lean som är en filosofi men främst en samling metoder och verktyg som
handlar om att ha ett synsätt och arbetssätt i verksamheten som skapar värde
för kunden. Man ska fokusera på det värdeskapande och optimera detta, medan det
icke värdeskapande ska ifrågasättas och minimeras. Syftet med uppsatsen var att
utveckla större kunskap om hur individer uppfattar att lärande och utveckling
individuellt och i arbetsgruppen påverkas när Lean förbättringstavla används
som hjälpmedel. Jag har utgått från Senges modell för förändring där fem
discipliner, kunskapsområden, blir medarbetarens bästa guide på en framgångsrik
väg. Han menar att en lärande organisation är en organisation som kontinuerligt
arbetar med att öka sin förmåga att möta framtiden och dessutom är det en
organisation där medarbetare kontinuerligt lär sig hur de tillsammans skall
lära sig nytt och ta till vara dessa nya kunskaper. Studien har en hermeneutisk
ansats och det empiriska materialet består av intervjuer med tio medarbetare
inom Boendeenheten som har jobbat med Lean förbättring. Den kunskap jag vunnit
är att metoden eller verktyget i sig har mindre betydelse att det istället är
hur det presenteras och implementeras som har betydelse för om ett lärande och
en utveckling ska ske. Ledarskapet blir den starkaste länken.