Sök:

Kvinnors avancemang inom revisionsyrket

SammanfattningTitel                                    Kvinnors avancemang inom revisionsyrketDatum                                2009-05-29Kurs                                               Kandidatuppsats i företagsekonomi, EFO018, 15 hpFörfattare                           Hanna Lassen Ahl & Kannika MothaHandledare                        Riitta LehtisaloProblem                                      Vilka orsaker kan ligga bakom att andelen kvinnor är lägre representerade bland de högre befattningarna inom revisionsyrket än män?  Syfte                                  Syftet är att beskriva de faktorer som kan påverka kvinnors avancemang till de högre befattningarna inom revisionsyrket. Metod                                I den här studien har en kvantitativ metod använts samt även ett inslag av den kvalitativa metoden. Den kvantitativa metoden valdes eftersom vi ansåg att en enkätundersökning med ett stort urval av auktoriserade revisorer var lämpligt för att få ett brett underlag till vår primärdata. För att få förståelse i ämnet har studien även inslag av den kvalitativa metoden. Vi skickade ut enkätundersökningen till auktoriserade revisorer i två av de stora revisionsbyråerna, Grant Thornton och SET-Revision. Slutsats                              Vår slutsats var att de faktorer som spelade in är många när det gäller kvinnors avancemang. Vi kom fram till tre anmärkningsvärda faktorer som vi även ansåg vara de viktigaste. Det första var att det inte råder samma villkor för män och kvinnor vad det gäller deras avancemang inom branschen. Det andra var att kvinnliga auktoriserade revisorer måste skapa ett större socialt nätverk eller förändra utnyttjande av det. Den tredje och sista faktorn var familjen vilken var en tydlig faktor som påverkar kvinnors avancemang. Nyckelord                          Auktoriserade revisorer, könsfördelning, revisionsyrket  

Författare

Hanna Lassen Ahl Kannika Motha

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..