Sök:

Sökresultat:

460 Uppsatser om Adhd - Sida 1 av 31

ADHD och missbruk: Vård vid samsjuklighet - en litteraturstudie

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Adhd, förekommer hos ca 3-5% av barn i skolåldern och ca 2,5% hos vuxna. Forskning har visat på att personer med Adhd löper en större risk att hamna i drogmissbruk och ungefär 20?35% av de som har något missbruksproblem har Adhd. Syftet i detta examensarbete är att genom en litteraturstudie undersöka om medicinsk behandling är en bra behandlingsmetod för individer med Adhd och missbruksproblematik. Resultaten visar att Adhd-symptomen minskar.

Behandlares kunskap om ADHD : En studie om SiS:s behandlingspersonals upplevda och uppskattade ADHD-kunskaper

Studiens syfte var att belysa kunskapsläget om Adhd hos behandlare inom SiS samt hur de arbetar med elever/klienter som har Adhd eller Adhd-liknande symtom. Ett ytterligare syfte med studien var att undersöka prevalensen av Adhd inom SiS. För att mäta kunskapsläget har upplevd och uppskattad kunskap undersökts. En kvantitativ metod med strukturerade telefonintervjuer användes. De mest framträdande resultaten var att behandlarna har god kunskap om Adhd men att de ej upplever att kunskapen är tillräcklig.

Att undervisa och pedagogiskt bemöta barn med ADHD

Adhd är ett funktionshinder som betyder att man kan ha problem med att reglera och kontrollera uppmärksamhet, impulsivitet och överaktivitet. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur man i skolan arbetar med barn som har Adhd. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med intervjuer och observationer inom ett och samma område. Av vårt resultat framgick det att tydlighet, struktur samt förberedelse är viktiga komponenter i arbetet med barn som har Adhd. Det finns generella metoder för hur pedagoger kan anpassa undervingen men det är viktigt att anpassa de utifrån individens specifika begränsningar och behov.

Att leva med DAMP och ADHD - en empirisk studie om hur pedagoger kan underlätta och stödja barn som lever med DAMP och ADHD

Denna uppsats är en empirisk studie om hur man behandlar barn med DAMP och Adhd och hur man som pedagog kan underlätta för barn med neuropsykiatriska diagnoser i skolan. Syftet med uppsatsen är att få insikt i hur det är för barn att leva med DAMP och Adhd och hur det påverkar dem i skolan. Vi ville veta vad vi kan göra för att vara hjälpande pedagoger för dessa barn. I litteraturdelen har vi tagit upp fakta om DAMP och Adhd, hur hjärnan påverkar DAMP och Adhd, pedagogik gällande DAMP och Adhd. Resultatet grundas på våra intervjuer med specialpedagoger som har arbetat med barn med DAMP och Adhd under många år.

Mjölk, gluten och ADHD : En litteraturundersökning om mjölk och glutens påverkan hos barn med ADHD

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Adhd) is becoming a more common diagnosis of younger children. In recent years the perception that some ingredients in our food may have a negative effect regarding the symptoms in children with Adhd has grown stronger. Children with Adhd often suffer from irritated bowel syndromes which affect their ability to digest food. This may result in malnutrition as well as a release of substances that are harmful.The purpose of this report is to compile and illustrate the knowledge of how special food, particular milk protein and gluten, may affect the symptoms of children with Adhd. Also, the report aims to evaluate if there should be changes made in Kindergarten to increase the well-being of these children.

Vägledning på grundskolan och ADHD : Studie- och yrkesvägledares arbete med elever med ADHD

Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur några studie- och yrkesvägledare på grundskolan arbetar med vägledning av elever med Adhd och vilka kompetenser och resurser de kunde tänkas ha för att stötta väl underbyggda studie- och yrkesval. Kvalitativa intervjuer genomfördes och resultatet visar att respondenterna individanpassar vägledningen i hög grad, för elever med Adhd främst genom mer tid, studiebesök, medföljare, visualisering och empowerment. De använder ingen speciellt utarbetad vägledningsmetod för dessa elever men det visar sig att det vore välkommet med metodutveckling, vidareutbildning och utökat samarbete..

ADHD DIAGNOS - VAD HÄNDER SEN? :  3 kvinnliga elevers uppfattning om stöd och hjälp inom gymnasieskolan

3 % av befolkningen har så stora koncentrationssvårigheter eller stunder med förlorad kontroll att det benämns som en funktionsnedsättning ? Adhd. I dagens skola är det allt vanligare med elever som har problematik och olika diagnoser. Om en elev på grund av t.ex. Adhd har svårigheter förväntas samhället ställa upp med extra insatser.

ADHD-läraren : En studie i metoder och förhållningsätt vid musikundervisning för barn och ungdomar med ADHD

Studien påbörjades hösten 2012 och är ett försök att hitta olika pedagogiska verktyg och förhållningssätt genom strukturerade intervjuer med 3 pedagoger som arbetar eller har arbetat med barn och ungdom med diagnosen Adhd. Studien belyser hur dessa olika pedagoger uppfattar sin undervisning, sin roll som lärare och vad deras generella erfarenheter av att arbeta med Adhd-elever är. Genom intervjuer skapas en bild av lärarna som arbetar med Adhd-elever och deras pedagogiska attribut, och med klusteranalys bestäms deras musiklärartyp. I resultatet framkommer bl.a. vikten av att möta Adhd-eleven här och nu, att varje elev är unik och att vid arbete med Adhd-eleven är tålamod, intuition, kreativitet och samt att vara en flexibel lärare viktiga egenskaper.

Elever med ADHD i klassrummet : hur påverkas vi?

Today there are many students in schools with a wide variety of different behavioral disorders. Among these disorders you can find Adhd. We have selected to research how pedagogues respond to students with Adhd. The essay will address the issues concerning the pedagogues own knowledge about Adhd. This essay will problematize if pedagogues find their knowledge about Adhd sufficient enough to respond to students with Adhd and other students without diagnoses of one of the class equivalent manner.

ADHD - en diagnos som kan befria : En studie om mammors upplevelse av att leva med barn med diagnosen ADHD.

I Sverige är förekomsten av barn med Adhd (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) i skolåldern ca 5 %, diagnosen är sex gånger vanligare hos pojkar än hos flickor. Huvudsymtomen består av uppmärksamhetsstörningar, impulsivitet och överaktivitet. Denna studie handlar om hur mammor till barn med diagnosen upplever sin vardag. Hur de ser på diagnosticeringen och bemötandet från sin omgivning. Studien bygger på intervjuer med fyra mammor som alla har söner med diagnosen Adhd som delar med sig av sina upplevelser av att vara förälder till ett barn med ett neuropsykiatriskt funktionshinder (NPF).Nyckelord:Adhd, diagnos, barn, föräldrar, upplevelse, stigmatisering.

Diagnosen adhd - orsak och påverkan? : En studie om lärares syn på saken

Diagnosis of Adhd, the cause and consequence. A study about the teachers thought about it.The purpose of this study was to examine teachers experience and views about children diagnosed with Adhd, and what implication and effects it gives to the pedagogy strategies in the classroom.This is a qualitative study based on the experience of six teachers from primary school. My results have been compiled and compared to special educational research about Adhd, from three different perspectives.The results showed that the teachers who have been working as teachers for a longer period, think that the problems of Adhd occur primarily due to environmental causes, but then also say that they think the individual causes matters. It is also these teachers that talks very well about medication as a treatment to cure Adhd symptoms. The teachers who have worked the shortest time, most of them have some special education from the teacher education.

Mindfulness för ungdomar med ADHD : Effekten av en mindfulnessbaserad korttidsintervention i grupp

Svårigheter med uppmärksamhet, impulsivitet och överaktivitet är vanliga bland ungdomar. Förstahandsbehandlingen vid Adhd är farmakologisk, men den hjälper inte alla och flera bieffekter rapporteras. Denna studie undersökte om en åttaveckorskurs i mindfulness för ungdomar med Adhd skulle vara genomförbar, påverka deras grad av mindfulness samt påverka deras grad av Adhd-symtom. Sju ungdomar (14-18 år) deltog i studien som hade en multiple case design. Resultaten visade att interventionen kan betraktas som genomförbar och att en deltagare ökade sin grad av mindfulness.

ADHD

Uppsatsen är en kvalitativ undersökning om hur lärare arbetar med barn som har Adhd. Förkortningen Adhd står för Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder och är en funktionsnedsättning. Till undersökningen har fem pedagoger intervjuats. De frågor som har funnits i intervjuerna har haft sin tyngdpunkt i hur pedagogerna arbetar med barn som har diagnosen Adhd. Barn som har denna typ av diagnos har oftast svårigheter med uppmärksamhet, impulsivitet och kan även vara hyperaktiva.

ADHD ur ett pedagogiskt perspektiv : en intervjustudie med pedagoger verksamma inom skola och fritidshem

Huvudsyftet med studien är att undersöka pedagogers kunskaper om Adhd och huruvida kunskapen om Adhd har betydelse för pedagogers bemötande med elever med Adhd. Utifrån en kvalitativ forskningsmetod har vi gjort semistrukturerade intervjuer med fem pedagoger, alla verksamma inom skola och fritidshem. Resultaten visade att kunskapen fanns om elever med Adhd, även om informanterna menade att de saknade kunskap så berättade de något annat, vilket visade på en omedvetenhet om sin kunskap om elever med Adhd. Informanterna hade valt strategier som i litteraturen beskrevs som framgångsrika. En god relation, tydlig struktur, individanpassning, föräldrasamverkan och anpassade arbetsmetoder.

Sambandet grav språkstörning - ADHD finns det? Olika yrkesgruppers erfarenheter av mötet med gravt språkstörda barn.

Examensarbetet behandlar sambandet grav språkstörning och Adhd samt hur olika yrkesgrupper bemöter barn med grav språkstörning och tilläggsdiagnosen Adhd. För att samla material till vårt arbete har vi intervjuat specialpedagoger, logopeder och psykologer och vi har använt oss av en semistrukturerad intervjuguide..

1 Nästa sida ->