Sök:

Kvalitetssäkring av projekteringsprocessen med stöd av
byggnadsinformationsmodellering (BIM)

en fallstudie vid
Tyréns AB, Stockholm


Byggbranschen innehar en relativ omodern syn på kvalitet, menandes ett reaktivt förhållningssätt till kvalitetsarbete, trots krav på kvalitetssäkring. Detta yttrar sig bland annat i att felaktigheter identifieras och löses i ett sent skede av byggprocessen, ofta vid byggnationen, på grund av bristfälliga projekteringshandlingar. Således inges slöseri av resurser och höga kostnader i byggprocessen. Bevisligen åtgår färre resurser och lägre kostnader vid identifiering och avhjälpning av fel under utformningen av den föreslagna lösningen, det vill säga projekteringen, än under uppförandet av byggnaden. Det torde således vara mer fördelaktigt att avhjälpa samtliga fel under projekteringen. Byggnadsinformationsmodellering, BIM, adresserar ovan problemområde i den bemärkelsen att ett byggprojekts data bearbetas, lagras, och förvaltas digitalt i en byggnadsmodell under byggprocessen och under byggnadens livscykel. Detta öppnar för nya möjligheter om hur byggprocessen kan utföras, men framförallt om hur ett förebyggande förhållningssätt till kvalitetsarbete kan antas. Således är syftet med denna studie att undersöka hur tillämpningen av BIM kan leda till förbättrad kvalitetssäkring av byggprojekteringen. Studien utfördes på teknikkonsultsbolaget Tyréns AB som en kvalitativ fallstudie bestående av intervjuer, observationer och litteraturstudier där kvalitetssäkringen av två projekt med olika projekteringsförfaranden jämfördes. Det ena projektet följde ett traditionellt projekteringsförfarande utifrån 2D-underlag och det andra projekterades med stöd av BIM. Detta ställdes även mot en teoretisk referensram bestående av erforderliga teorier om kvalitet, projektering och BIM. Vidare kartlades den befintliga synen av kvalitet och kvalitetssäkring som råder i byggbranschen. En teoretisk jämförelse utfördes också för att finna hur BIM ger möjlighet att påverka kvalitetsaspekter och kravområden ur ISO 9000:2000 som berör projekteringen. Projektering med stöd av BIM verkade för bättre kvalitetssäkring av den föreslagna lösningen, samt nyttoeffekter gällande samordning och problemlösning genom tydligare kommunikation, ty visualisering av byggnadsmodellen under projekteringsmöten. Vidare granskades den sammanförda byggnadsmodellen externt med verktyg som delvis tillät en automatisering av processen att identifiera felaktigheter mellan de olika disciplinernas underlag. Detta, till skillnad för ett ineffektivt handhavande av 2D-underlag. Studien bekräftade en rådande omodern syn på kvalitet som präglas av den reglerade kvalitetssäkringen som ges av Boverkets byggregler, BBR, och inte den av ISO 9000. En obefintlig förankring av kravområdet för validering enligt ISO 9000 urskiljdes som anses vara en nödvändig länk till att anta ett modernt, kundorienterat, förhållningssätt till kvalitet. BIM, dess verktyg, samt egenskaper som innehas av en byggnadsmodell möjliggör dock för bättre förankring och praktiskt nyttjande av kravområden ur ISO 9000 som berör projekteringen. Likaså ges möjlighet för att förbättra kvalitetsaspekter rörande projekteringen, såsom den föreslagna lösnings kvalitet, presentation av information, samt tjänstens kvalitet. Således kan BIM bidra till en bättre föreslagen lösning, effektivare projektering, samt antagandet av ett förebyggande och kundorienterat förhållningssätt till kvalitet i byggindustrin.

Författare

Robert Sörqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..