Sök:

Kvalitetscertifiering

ökad kundnytta och konkurrensfördelar
för Räddningsverket som tjänsteföretag?

Detta examensarbete har utförts på distans åt Räddningsverkets centrum för risk- och säkerhetsutbildning. Det är en statlig utbildningssamordnare som bedriver utbildningar inom området skydd mot olyckor. Räddningsverkets centrum för risk- och säkerhetsutbildning har planer på att genomföra en kvalitetscertifiering enligt ISO 9001:2000 standarden. De är därför intresserade av att veta om detta skulle innebära en ökad kundnytta och konkurrensfördelar för dem som tjänsteföretag. Syftet med examensarbetet är att undersöka detta utifrån erfarenheter från andra tjänsteföretag som certifierat sig, samt att undersöka om det kommer att finnas krav på en certifiering från Räddningsverkets kunder. Först studerades relevanta teorier inom området. Därefter genomfördes telefonintervjuer med certifierade tjänsteföretag för att få empirisk data att studera och analysera. Det genomfördes även en enkätundersökning bland Räddningsverkets kunder för att ta reda på deras eventuella krav på certifiering. Resultatet från intervjuerna visar att i princip alla intervjuade företag upplevt att kvalitetssystemet har gett en ökad kundnytta. Det är kvalitetssystemet i sig som är det viktiga, och inte själva certifieringen. Ett väl utformat kvalitetssystem innebär fördelar för kunderna medan certifieringen i sig bara är ett kvitto på detta Även när det gäller frågan om ett certifierat kvalitetssystem stärker konkurrenskraften så framkom det att den största vinningen är de interna fördelarna som uppstår. Ett väl fungerande kvalitetssystem underlättar arbetet, det blir strukturerat och färre misstag begås. Detta leder i sin tur till att företaget blir konkurrensmässigt. När det gäller konkurrenskraften så stärks den även av certifieringen i sig. Vid vissa upphandlingar och i kontakten med vissa kunder är det ett krav att kunna visa upp att man är certifierad. Undersökningen om Räddningsverkets kunder kommer att kräva en certifiering i framtiden visar att vissa kunder troligen kommer att göra det. Det gäller framförallt de kunder som är eller kommer att bli certifierade själva. Många företag som är certifierade kommer mer och mer att handla varor och tjänster av certifierade leverantörer.

Författare

Mathias Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..