Sök:

Kurt Weill och gitarren

En reflektion över användningen av knäppinstrument i verk av Kurt Weill skrivna under perioden 1927 - 1933


I detta arbete presenteras en redovisning av Kurt Weill som kompositör under en tumultartad period (1927 - 33) av hans händelserika liv. Arbetet har jag skrivit ur en gitarrists och banjospelares ögon, och jag har i min redovisning av hans verk givit kortfattade beskrivningar om hur Weill kan ha gått tillväga då han komponerade för dessa knäppinstrument. Följaktligen har jag resonerat över varför han skrev för dessa instrument; vilka omständigheter och vilka personer som kan ha inspirerat honom till att göra detta. Syftet med detta har varit att samla kunskap till interpretation och arrangering av hans verk, kunskap som jag sedan har använt i en konsert. Jag har även haft som mål att öka min egen kunskap om Weill som kompositör, och att kunna få andra att upptäcka kvalitéerna i hans kompositörskap.Efter att ha skaffat fördjupad kunskap om ett stort antal verk av Weill så har jag valt ut ett antal stycken att arrangera. Jag har graderat dessa efter hur mycket gitarr och banjo de innehåller i sitt originalformat, och jag har sedan skapat ett gradvis stegrande schema för arrangeringen. Arbetet med detta har jag sedan redovisat i min uppsats, och fört en slags loggbok i vilken jag bland annat tar upp de utmaningar eller fördelar som mina arrangemang har inneburit under repetitionerna.Jag har i arbetet med uppsatsen kommit fram till att jag ej kan ge något säkert svar på varför eller hur Weill skrev för knäppinstrument, men jag har fått några klara utgångspunkter till till fortsatt forskning. Främst av allt har jag fått mycket värdefull information om, och förståelse för Weill som kompositör; och min bild av honom har stärkts.

Författare

Mikael Mannberg

Lärosäte och institution

Institutionen för Konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..