Sök:

Kunskapsfrämjande systemutveckling

En fallstudie i Bodafors Trä AB


Vad kan man idag begära av ett informationssystem?Det står klart att informationssystem ska stödja och ersätta arbetsuppgifter inom företag för att öka effektiviteten eller minska kostnaderna. Men vilka arbetsuppgifter ska ett system klara av att göra lika bra som en människa och hur ska det lyckas göra lika bra bedömningar om vad som bör göras när man möter en svår uppgift, där det kanske verkligen behövs ett bra IT-stöd för att enklare ska klara av situationen?Bakgrunden till vårt arbete grundades på en tidigare undersökning en av oss gjort på sågverket där man hade problem med lagerstyrningen. Det rekommenderades då att Bodafors skulle implementera truckdatorer och en grafisk truckmodul för effektivare lagerhantering med hjälp av RFID. Det beslutades då att ett första steg skulle genomföras under hösten med truckdatorer i två av truckarna och en utbyggnad av det befintliga systemet för att truckförarna ska få se en aktuell bild över lagret och utlastningarna som ska ske under veckan.Vi kom fram till att SYSteams arbetssätt grundade sig på vattenfallsmodellen som kanske är den mest klassiska modellen för systemutveckling, med sina rötter på 60-talet. Vi konstaterade också att man har mycket att lära av modern Knowledge Management-teori som försöker fånga kompetenser och kunskap hos individer i system för att uppmuntra en företagsmiljö där kunskap delas mellan individerna. Vi sammanställde en serie konkreta råd för systemutvecklare för att bli bättre på att fånga kunskap i en systemutvecklingsmodell med en iterativ utvecklingsprocess som vi kallar för kunskapsfrämjande systemutveckling.

Författare

Tuan Nguyen Olof Bengtsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.