Kundvärde inom fastighetsmäklarbranschen
FastighetsmäklareKommunikationKundvärdeRelationsmarknadsföringSanningens ögonblickServqualVärdeWord of mouth
Syftet med denna studie är att undersöka vad i kundupplevelsen uppdragsgivarna anser bidra till ett ökat kundvärde och om detta påverkar valet av fastighetsmäklare. En teoretisk referensram grundat på bidragande faktorer för kundvärde presenteras inledningsvis. Detta framkommer först genom det inledande kundmötet. Den upplevda kvalitéten och relationen mynnar samman till uppdragsgivarens upplevelse, vilket leder fram till kundvärdet. Teorin beträffande Servqual har nyttjats för att differentiera dessa delar. Den teoretiska referensramen har lett fram till empirin, vilket innebär att studien är framtagen genom en deduktiv ansats. Baserat på de teoretiska grunderna, tidigare gjord studie och genomförda intervjuer kan ett flertal slutsatser beträffande kundvärde antas. Detta kan sammanfattas med goda rekommendationer, kommunikativ, kontinuerlig uppdatering samt ett genuint engagemang.