Sök:

Kundklubben som marknadsföringsstrategi

en studie om Statoil och Stadiums kundklubb/lojalitetsprogram har bidragit


Denna uppsats är skriven i syfte att undersöka om Statoil och Stadiumskundklubb/lojalitetsprogram har lett till lojalare kunder. Uppsatsens problemformulering är därmed, leder en kundklubb/lojalitetsprogram till lojalare kunder?Genom intervjuer av ansvariga för Statoils och Stadiums kundklubb och lojalitetsprogram, och en enkätundersökning genomförd på Statoils och Stadiums kunder och informationsinsamling av relevant litteratur har studiens syfte och problemfrågeställning besvarats. Genom forskningen har det framkommit att kundklubbar/lojalitetsprogram i viss mån bidrartill lojalare kunder, en kortmedlem har en tendens att besöka butiken oftare och handla för större summor. Om företagen utnyttjar kundklubbens fördelar och möjligheter på rätt sätt, kan en kundklubb vara ett bra sätt att identifiera sina kärnkunder och förbättra relationen med dem, vilket kan leda till kundlojalitet. Problemet idag är att de flesta kundklubbar fortfarande oftast ser till de ekonomiska fördelarna, vilket inte alltid skapar sant lojala kunder.

Författare

Fredrik Nylander Lina Wendle

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..