Sök:

Kritisk granskning av antagningen till högskolan i Sverige Hur antagningen kan förstås ur positiv särbehandlingsperspektivet, intersektionalitetsperspektivet och queerteori


I media läser man allt oftare att högskolor som tillämpar alternativaantagningsmetoder blir stämda. Studenter som inte blir antagna på grund avmetoderna anser att de utsatt's för omvänd diskriminering. I vår uppsat'sundersöker vi hur antagningen till högskolan kan förstå's ur positivsärbehandlingsperspektivet, intersektionalitetsperspektivet och queerteorin. Vi tittar del's på lagen om likabehandling av studenter i högskolan (som gällde fram till den 31 december 2008) och på diskrimineringslagen (som trädde i kraft den 1 januari 2009). Även om förändringar kring antagning har gjort's, menar vi i våra analyser att det inte skett någon avsevärd förbättring. Den nyadiskrimineringslagen för därmed inte med sig en helt felfri lösning på de problemsom finn's med antagning till högskolan. I vår slutsat's lyfter vi därför endiskussion om vad vi anser sakna's och vad som bör förbättra's eller tänka's på vid framtida utformningar av antagningen till högskolan.

Författare

Seher Yilmaz Hillevi House

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens andra terminen (31,5-60 högskolepoäng).

Läs mer..