Kritisk granskning av antagningen till högskolan i Sverige Hur antagningen kan förstås ur positiv särbehandlingsperspektivet, intersektionalitetsperspektivet och queerteori
IntersektionalitetPositiv särbehandlingQueerteoriAntagningHögskolaDiskrimineringslagenPolitical and administrative sciencesStatsvetenskapFörvaltningskunskapLaw and Political Science
I media läser man allt oftare att högskolor som tillämpar alternativaantagningsmetoder blir stämda. Studenter som inte blir antagna på grund avmetoderna anser att de utsatt's för omvänd diskriminering. I vår uppsat'sundersöker vi hur antagningen till högskolan kan förstå's ur positivsärbehandlingsperspektivet, intersektionalitetsperspektivet och queerteorin. Vi tittar del's på lagen om likabehandling av studenter i högskolan (som gällde fram till den 31 december 2008) och på diskrimineringslagen (som trädde i kraft den 1 januari 2009). Även om förändringar kring antagning har gjort's, menar vi i våra analyser att det inte skett någon avsevärd förbättring. Den nyadiskrimineringslagen för därmed inte med sig en helt felfri lösning på de problemsom finn's med antagning till högskolan. I vår slutsat's lyfter vi därför endiskussion om vad vi anser sakna's och vad som bör förbättra's eller tänka's på vid framtida utformningar av antagningen till högskolan.