Sök:

Krishantering

en beskrivning och jämförelse av två kommunala
skolors krisberedskap samt dess implementering i det
pedagogiska arbetet


Uppsatsens syfte var att beskriva kommunala skolornas krisberedskap samt hur denna implementeras i den pedagogiska verksamheten. För att besvara uppsatsens syfte har vi använt följande frågeställning: Hur är innehållet rörande skolornas krisberedskap/krisplan utformade? Får personalen någon utbildning/fortbildning i krishantering? Hur väl är personalen införstådd i den lokala krishanteringsplanen? Metoderna vi har valt att använda är intervju- och enkätundersökning. Undersökningsgruppen bestod av två skolor i Luleå kommun, en grundskola och en gymnasieskola. I vår undersökning har det framkommit att gymnasieskolan har en väl utarbetad krisplan och en särskild krisgrupp som utbildas kontinuerligt och dess uppgift är att leda och utforma skolans krisarbete. Den undersökta grundskolan har inte någon utarbetad krisplan eller särskild krisgrupp. Dock är det tänkt att skolans arbetsmiljögrupp ska leda krishanteringsarbetet vid en krissituation. Det förekommer inte heller någon kompetensutveckling i ämnet krishantering, vilket frångår arbetsskyddsstyrelsen rekommendationer som säger att varje skola ska ha en dokumentation på hur skolan ska gå till väga vid kris och katastrofsituationer.

Författare

Helen Moen Stefan Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..