Sök:

Kreativ handledning

om kunskap och lärande i den kreativa processen

Detta arbete behandlar frågeställningen hur man utifrån konstnärligt arbete kan synliggöra kunskap och lärande i den kreativa processen. Syftet med undersökningen är att ge ett bidrag till att tydliggöra förutsättningar för handledningsuppgiften i undervisning och få den kreativa processen tillgänglig för kunskap och lärande. Genom att få tillgång till denna typ av kunskap och lärande kan vi bättre synliggöra vad det är vi lär oss, hur vi värderar och vilken nytta vi kan ha av denna kunskap. Ur didaktisk synvinkel handlar syftet om hur jag som handledare kan medverka till att eleverna upplever och får insikt i värdet av kreativitet och konstnärligt arbete.Uppsatsen behandlar frågeställningen utifrån tre undersöknings områden; litteraturstudier, egna reflektioner och ett gestaltande arbete. Litteraturstudierna utgör en grundläggande plattform för både uppsats och gestaltning. Med litteraturen öppnades det fält som blev utgångspunkten för frågeställningen.I den gestaltande undersökningen behandlar jag frågeställningen i en konstnärlig och kreativ process. Syftet med detta är att få en erfarenhetsbaserad kunskap och öppna upp läroprocessen i fler dimensioner. Delar av uppsatsens text använder jag även som en del av den gestaltande undersökningen. Jag har utgått ifrån texten i form av fotnotsanteckningar och arbetat med boken och bokformatet som konstobjekt.Undersökningens metod är att jag följer en övergripande kreativ process där litteraturstudier, egna reflektioner, arbetet med dispositionen av uppsatsen och gestaltningen interagerar. Som ett resultat av undersökningen har jag upptäckt att jag i den kreativa och konstnärliga processen finner kunskap och lärande som utvecklar den inre dialogen mellan yta och djup. Att utveckla dialogen mellan yta och djup ger oss kontakt med vår förundran, mening och motivation och tillgång till våra berättelser. Detta ser jag som grundläggande förutsättningar för inlärning. Denna dialog och rätten att berätta ger oss möjlighet att lära av varandra eftersom kunskap är något som man skapar eller konstruerar i en kommunikation med omvärlden.

Författare

Annika Sköld Lindau

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..