Sök:

Kooperativt lärande i inkluderad idrottsundervisning

en litteraturgranskning


Syftet är att genom en litteraturgranskning av vetenskapligt publicerade forskningsartiklarundersöka vad peer-tutoring som en form av kooperativt lärande kan innebära för möjlighetentill social interaktion och lärande när elever med funktionsnedsättning inkluderas i enidrottsundervisningssituation. Många elever med funktionsnedsättning är inte inkluderade iidrottsundervisningen som de skulle önska, detta begränsar deras påverkansmöjlighet till godhälsa genom fysisk aktivitet. Kooperativt lärande och peer-tutoring har visat sig gemöjligheter till ökad social interaktion och lärande. Sökmetod: Tio vetenskapligt publiceradeartiklar granskades och tre återkommande områden kunde skönjas. Dessa var socialinteraktion, lärande hos eleverna och lärarens roll i undervisningssituationen. Fem artiklarbaserades på särskild interventionsstudie, fem baserades på tidigare forskning.Artikelsökningen gjordes under våren år 2010 i vetenskapliga databaser: Science direct,SAGE journals, Academic search elite, PsycINFO och ERIC under med kompletterandehandsökning. Krav var att artiklarna skulle handla om kooperativt lärande eller peer-tutoring iinkluderad idrottsundervisning, gälla grundskoleelever och vara engelskspråkig. Resultat: Treområden kunde skönjas i artiklarna, dessa var den sociala interaktionen effekter, lärandegenom peer-tutoring och lärarens roll. Sammanfattning: kooperativt lärande och peertutoringökar möjligheterna till social interaktion mellan eleverna då uppgifternas lösning ärberoende av social interaktion. Kooperativt lärande främjar social interaktion mellan elevermed och utan funktionsnedsättning. Kooperativt lärande och peer-tutoring ökar ävenmöjligheterna för lärandet då den sociala interaktionen gynnar lärande hos elever. Lärarensroll inför och under undervisningen är viktig för utfallet. Inkludering innebär heterogenaklasser vilket är positivt för kooperativt lärande.

Författare

Britta Allvar

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..