Kontursprängning i sprickrikt berg
sprängmetodens inverkan
på släntstabiliteten
Vid sprängning av vägskärningar i sprickrikt, blockigt och hårt berg kan det vara svårt att åstadkomma stabila slänter. Detta var ett problem vid byggandet av nya sträckningen på E4:an Yttervik-Tjärn söder om Skellefteå. Entreprenören lyckades inte med sin kontursprängning av slänter med lutningen 5:1 utan övergick till att spränga flackare slänter med lutning 2:1. Syftet med denna studie är att utföra sprängtekniska försök och utvärdera dessa. Målet är att finna en sprängmetodik för att åstadkomma stabila slänter med lutningen 5:1 i sprickrikt, blockigt och hårt berg. Genom att använda en metodik som ger stabila slänter minskar behovet av mark och mängden massor som måste tas omhand. Tre alternativa sprängplaner har utformats och testats, a) för att kunna jämföra vad det ger för skillnader mellan utlastad och icke utlastad produktionssalva och b) skillnaden mellan två olika sprängämnen, med hög respektive låg detonationshastighet. Genom denna studie har kunnat påvisas att utlastning av produktionssalvan är av stor vikt för resultatet på konturen. Detonationshastighetens inverkan på sprängresultatet har inte kunnat visas. Fler försök måste utföras för att finna detonationshastighetens betydelse.