Sök:

Konsumentskydd enligt KköpL 16 §

Säljarens felansvar

I dagens samhälle är konsumenten en underlägsen part, detta då näringsidkaren besitter mer kunskap, pengar och makt. Det som är det största problemet, i det flesta fall, är avsaknaden av kunskap hos konsumenten om vilka rättigheter denne faktiskt har. Denna uppsats har därför för avsikt att utreda vad som gäller för konsumenten när ett köp inte blivit som denne tänk sig, samt att se på säljarens möjligheter att komma undan sitt felansvar. I uppsatsen har även undersökts hur konsumentskyddet fungerar i praktiken och vilka möjligheterkonsumenten har till att få hjälp och råd i dessa situationer. För att ta reda på detta har en rättsdogmatisk metod använts, vidare har även Allmänna Reklamationsnämndens beslut studerats i brist på rättsfall från domstolar. I uppsatsen beskrivs vilket skydd som erbjuds köparen enligt konsumentköplagen med fokus på den 16 § som tar upp vad som kan räknas som fel och när varan är att anse som felaktig. Denna paragraf beskriver även vilket felansvarsäljaren har i dessa situationer och vad denne kan göra för att undvika felansvar. Detta inte minst för att göra konsumenten klar över vilka krav som ställs på säljaren men också för att ge en bild av vad konsumenten kan förvänta sig av säljaren. Efter noggrann studie av detta får anses att lagen är väldigt tillfredställande och omfattande trots att mycket måste lämnas öppet för anpassning till varje specifikt fall. Det är dock inte detsamma när det kommer tillkonsumentens möjligheter att få upprättelse då domstolsförfarande är dyrt och Allmänna Reklamationsnämndens beslut inte är bindande.

Författare

Linn Åström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..