Sök:

Konsumentbaserat varumärkeskapital

En analys av varumärket Värmlandschark


Många faktorer spelar in och påverkar köpbeslut som konsumenter gör i butik.Att sedan konkurrensen har ökat i dagligvaruhandeln har gjort att det finns ettbredare utbud och att varumärken på livsmedel spelar större och större roll.Varumärket Värmlandschark är ett relativt nytt varumärke som kommer attanalyseras i denna uppsats. De två delfrågor som ligger till grund för analysenär; 1) Vilka dimensioner hos varumärket Värmlandschark påverkarkonsumentens vilja att välja deras produkter framför en konkurrerandeprodukt?; 2) Hur fungerar Värmlandscharks produkter och marknadsföringsom kommunikatörer av varumärket till konsumenten, d.v.s. företagetsmarknadskommunikation? Syftet är att skapa en bättre förståelse för dedimensioner som bidrar till Värmlandscharks varumärkesvärde, samt attförsöka identifiera samband mellan de olika dimensionerna.I litteraturgenomgången beskrivs konsumentbaserat varumärkeskapital och deolika varumärkesdimensionerna; kännedom, uppfattad kvalitet, associationer,lojalitet och unikhet. Vid insamlandet av data så har tre fokusgrupper med sexdeltagare i varje genomförts, där både kvantitativ och kvalitativ data harsamlats in. Produkter och marknadsföring har använts för att ta del avkonsumenters åsikter och attityder till dem.Slutsatser som dras är att kännedomen spelar stor roll för hur konsumentenuppfattar varumärket. En stark kännedom inger en trygghet som är viktig vidköp av livsmedelsprodukter. Dimensionen kan i sin tur stärka hurkonsumenten uppfattar kvaliteten och vilka associationer som skapas tillvarumärket. Det finns förbättringsmöjligheter för hur Värmlandscharksprodukter och marknadsföring kommunicerar och upplevs av konsumenten.Bl.a. så används förpackningen i stor utsträckning för att bedöma kvaliteten påprodukten, här kan andra färger och mönster förhöja kundens uppfattadekvalitet. Vidare så beskrivs framtida studieområden såsom att undersökavarumärke-/prisbalansen för att identifiera en eventuell under-/överprissättning.

Författare

Erik Pettersson Anders Reje

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..