Sök:

Konstruktionslek på förskolan


Genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare och observationer av konstruktionsmaterial på förskolan har jag fått svar på mina frågeställningar. Mina frågeställningar handlar om vilka material förskolan har till tredimensionell konstruktionslek inomhus och om det arbetas medvetet med tredimensionell konstruktionslek. Syftet med studien är att undersöka förutsättningarna för tredimensionell konstruktionslek på förskolan.Rapporten visar att tillgången till konstruktionsmaterial på förskolorna inte är särskilt varierad och inte tillräckligt stor. Enligt svaren på intervjuerna är den största orsaken bristen på tid för pedagogerna att vara delaktig i konstruktionsleken. Det saknades även tid att hålla ordning på konstruktionsmaterialet. Pedagogerna arbetar inte medvetet med konstruktionslek och upplever att de saknar tillräckliga kunskaper inom ämnet.Utifrån gällande styrdokument är leken viktig för barns lärande. Barnen skall utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material. Denna studie visar att för att uppfylla dessa krav bör lärare i förskolan få mera kunskaper om konstruktionslekens betydelse och hur man kan arbeta med den.

Författare

Anita Gustavsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Karlstads universitet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..