Sök:

Konstens digitala upplevelserum

En upplevelseteoretisk fallstudie av två digitala besöksmål


Denna filosofie kandidatuppsats skrivs inom utbildningen Upplevelseproduktion vid Luleå tekniska universitet - Institutionen för konst, kommunikation och lärande. Syftet med studien är att undersöka vilken typ av upplevelser Tate samt The Museum of Modern Art (MoMA) erbjuder via deras webbplatser, samt att testa modellernas; Upplevelsefälten (Pine & Gilmore, 1999) och De tre generationerna (Boswijk et al., 2007), applicerbarhet på dessa två fall. Studien syftar till att besvara tre forskningsfrågor: ?Vilken generations upplevelse erbjuds via Tate respektive MoMAs webbplats??Vilken typ av upplevelser erbjuds via Tate respektive MoMAs webbplats utifrån modellen Upplevelsefälten (se figur 5)??Kan de två upplevelsemodellerna 4E - Upplevelsefälten (se figur 5) samt De tre genereationerna (se figur 6) tillämpas i en analys av dessa två webbplatser?För att besvara de tre forskningsfrågorna valdes en deduktiv ansats samt fallstudie som metodteori. De två fallen har analyserats utifrån två valda teorier; Upplevelsefälten (Pine & Gilmore, 1999) samt De tre generationerna (Boswijk et al., 2007). Resultatet visar att båda fallen erbjuder samtliga generationers upplevelser kopplat till Boswijk et al.s modell (2007). Merparten av de två digitala besöksmålen ger dock endast förutsättningar för första generationens upplevelser. De digitala besöksmålen erbjuder även upplevelser inom alla upplevelsefälten i Pine & Gilmores modell (1999). Båda modellerna var mycket lämpliga att använda för att analysera dessa två digitala besöksmål, vilket besvarar min tredje forskningsfråga. Jag anser att studien kan ses som relevant för upplevelseproducenter men även aktiva inom kultur- och museisektorn.

Författare

Therese Jonasson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..