Sök:

Konsten att skapa en upplevelse

Varor och tjänster är inte längre tillräckligt. Upplevelse som erbjudande är grunden till framtidens ekonomiska tillväxt. Vi har i vår artikel utforskat Experience Economy, alltså det begrepp som definieras upplevelseekonomi. Och med ett kvalitativt angrepp sätt har vi använt kulturen som redskap. Artikeln är en fallstudie på Dramatens scen Elverket och dess syfte är att rent allmänt och verklighetsnära identifiera och reflektera över den estetiska delen av konstens företagsvillkor ur en art managers synvinkel. Generellt existerar det en pågående diskussion om kulturinstitutionernas förnyelse. Kulturinstitutionerna bör ha en öppnare attityd gentemot sina besökare. De måste våga föra en dialog med samtiden. Istället ser man en motsatt tendens, att man väljer att sudda ut sin särart som en väg att nå målen men då riskerar institutionerna att hamna i en anonym gråzon som inte väcker något publikintresse och i förlängningen kan man tvingas att lägga ner. Elverkets mål och strävan bryter dock de traditionella mönstren av repertoar och erbjudande. Medvetna om den risk det medför fortsätter de oavbrutet att följa sin övertygelse. Ett nyskapande som överraskar, kanske chockerar i alla fall skakar om och ger om inte fröjd samma upplevelser, publiken, åskådaren, kunden, människan en serie minnesvärda händelser. Men hur fungerar det i det samhälle vi lever i nu. Stressjukdomar och elände, slåss om rubrikerna i dagspress. Tiden gör sig påmind när man inte har den. Hur ser framtiden ut? Finns tiden för upplevelse och vågar vi i så fall ta den? Frågan är om kulturinstitutionerna vågar sätta in sig i ett upplevelseekonomiskt sammanhang och måste man i så fall göra avkall på den konstnärliga intrigiteten, de offentliga bidragen och sist men inte minst vad har en kulturinstitution egentligen att vinna i ett sådant sammanhang? Vi anser att man måste ta hänsyn till människan idag om vad som konkurrerar med hennes tid. Vi lever i ett sammanhang där det materiella välståndet aldrig varit större än nu. Allt känns globalt och möjligt. Saker, prylar visar vårt välmående och status. Men är det verkligen det här vi strävar efter, att man jäktar vidare för att njuta sen. Det handlat om konkurrensen om din tid och vad du gör med den. Minnesvärda händelser blir allt viktigare för att få begrepp om tiden då du vet vad du gjorde om du minns den. Teatern har redan ett försprång när man sätter upplevelse i centrum, det gäller att bli medveten om detta försprång och använda det, se det som ett redskap i förnyelsen, nyskapandet och forma det erbjudande som garanterar verksamhetens framtid.

Författare

Giuditta Sunnemark Lenis Landvall

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..