Sök:

Konkurrenskraft för tillväxt

Faktorer för tillväxtföretags konkurrenskraft

Vi har i denna uppsats försökt besvara frågan ?Vilka faktorer är gemensamma för att skapa konkurrenskraft för snabbväxare oavsett bransch?? Vi har studerat 15 olika skrifter för att ta reda på vad de ansåg att konkurrenskraftiga företag gör eller borde göra. Vi fann en mängd fakta som vi grupperade under tjugo olika faktorer. Fem av dessa faktorer hänförde vi till företagets samspel med kunderna och kallade gruppen med faktorer för kundvärlden. Femton faktorer hänfördes till företagets interna aktiviteter och gruppen benämndes organisationsvärlden. Vi skapade också en teoretisk modell kring hur de olika faktorerna hänger ihop. Vi fann att de undersökta företagen uppvisade en god överensstämmelse med teorin för kundvärlden, förutom för faktorn Nätverkande där majoriteten av företagen hade en negativ inställning till samarbete. För organisationsvärlden var faktorerna Tydlig affärsidé, Handlingsfokus, Visioner och Realism gemensamma för samtliga företag. Vi anser att dessa faktorer har varit avgörande för deras konkurrenskraft. För de flesta företagen hade också Ledarskap, Ständig utveckling, Gruppen, Effektivitet och Kontroll varit viktiga. Vi anser att företag som vill öka sin konkurrenskraft och skapa tillväxt ska: ? Se till att verkligen veta vad man är och vad man vill och vilken plats man har på marknaden. ? Ha stort handlingsfokus, framförallt kring försäljning ? Inte nödvändigtvis uppfinna något nytt utan hitta någonting som man tror man kan göra bättre än de som gör det idag.

Författare

Anders Silfver Anette Silvergran

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..