Sök:

Konflikthantering i skolan

En kvalitativ studie på hur lärare ser på konflikter och konflikthantering


Denna kvalitativa studies syfte är att synliggöra lärares perspektiv och arbetssätt gällande konflikter och konflikthantering. För att göra detta genomfördes semi-strukturerade intervjuer med tre manliga och tre kvinnliga lärare på tre olika typer av skolor; en stadsskola, en byskola och en tätortsskola. Resultatet visade att det viktigaste vid konflikthantering är att alla elever ska kunna hantera konflikter själva, men när de inte kan det måste läraren ingripa. För att uppnå detta behövs förebyggande arbete där eleverna ska lära sig att sätta ord på sina tankar och känslor. Många lärare kände att de inte fått nog med stöd från sin utbildning gällande konflikter. Studien visade på skillnader i flickors och pojkars konflikter men att lärarna inte var medvetna om de behandlade dem annorlunda beroende på kön. Det fanns även skillnader i arbetssätt mellan de olika skolorna, främst gällande samarbete bland lärare.

Författare

Sofie Berglund Lisa Stoltz

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..