Sök:

Konflikthanterig

inom förskolan


Syftet med denna studie var att undersöka hur konflikthantering sker i praktiken på ett antal förskolor samt pedagogers syn på konflikthantering. Studien genomfördes på fyra olika förskolor. För att utföra denna studie gjordes ett kombinerat metodval. Vi har använt oss av observationer i barngrupp för att få en bild av konflikthantering i praktiken. Observationerna kompletterades med intervjuer med en pedagog från varje observerad barngrupp. Där gavs pedagogen möjlighet att mer ingående förklara sin syn på konflikthantering. Resultaten av studien visar att pedagogerna anser att det är viktigt att lämna utrymme för barnen att lösa sina egna konflikter samt att se till varje individ. Pedagogerna beskrev sin roll i barnens konflikter som medlande. En slutsats är att pedagoger har varierande insikt i konflikthantering och arbetar olika mycket med detta i sina barngrupper

Författare

Sandra Lätti Sabina Andersson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..