Konfessionella friskolor
Syftet med den här uppsatsen har varit att genom kvalitativ metod undersöka vilka argument
som förekommer i dagstidningars - Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet - debattartiklar
och insändare om konfessionella friskolor i relation till och i en diskussion om skollagen och värdegrunden i läroplanerna. Jag har utifrån detta syfte genomfört en litteraturöversikt, som
introducerat och orienterat mig i det som tidigare har skrivits inom ämnesområdet. Jag har
utgått ifrån två frågeställningar som jag har sökt svar på i min undersökning: vilka argument
förekommer i debattartiklarna och insändarna och hur förhåller sig argumenten i
debattartiklarna och insändarna till skollagen och värdegrunden i läroplanerna? Jag har
kommit fram till att valfriheten, det vill säga föräldrarnas och barnens rätt till att välja skola,
har stor betydelse som argument för konfessionella friskolor. Föräldrarnas och barnens
rättigheter kan dock bli motstridiga i förhållande till internationella konventioner, nationella
lagar och värdegrunden i skolan. Även granskningen av, insynen i och lagstiftningen kring de
konfessionella friskolorna friskolor förekommer som delar i debatten. Argumenten kring
segregation, integration och ett mångkulturellt samhälle inkluderar många olika aspekter för
och emot konfessionella friskolor och är betydande inslag i den aktuella värdegrunden i
läroplanerna. Den sekulära staten, demokrati, mångfald och icke-konfessionell undervisning
är andra argument som också illustrerar innehållet i debattartiklarna och insändarna i
dagstidningarna och som berör, problematiserar och klarlägger förhållandena mellan dessa
argument, skollagen och värdegrunden.