Sök:

Konfessionella friskolor


Syftet med den här uppsatsen har varit att genom kvalitativ metod undersöka vilka argument som förekommer i dagstidningars - Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet - debattartiklar och insändare om konfessionella friskolor i relation till och i en diskussion om skollagen och värdegrunden i läroplanerna. Jag har utifrån detta syfte genomfört en litteraturöversikt, som introducerat och orienterat mig i det som tidigare har skrivits inom ämnesområdet. Jag har utgått ifrån två frågeställningar som jag har sökt svar på i min undersökning: vilka argument förekommer i debattartiklarna och insändarna och hur förhåller sig argumenten i debattartiklarna och insändarna till skollagen och värdegrunden i läroplanerna? Jag har kommit fram till att valfriheten, det vill säga föräldrarnas och barnens rätt till att välja skola, har stor betydelse som argument för konfessionella friskolor. Föräldrarnas och barnens rättigheter kan dock bli motstridiga i förhållande till internationella konventioner, nationella lagar och värdegrunden i skolan. Även granskningen av, insynen i och lagstiftningen kring de konfessionella friskolorna friskolor förekommer som delar i debatten. Argumenten kring segregation, integration och ett mångkulturellt samhälle inkluderar många olika aspekter för och emot konfessionella friskolor och är betydande inslag i den aktuella värdegrunden i läroplanerna. Den sekulära staten, demokrati, mångfald och icke-konfessionell undervisning är andra argument som också illustrerar innehållet i debattartiklarna och insändarna i dagstidningarna och som berör, problematiserar och klarlägger förhållandena mellan dessa argument, skollagen och värdegrunden.

Författare

Marcus Widenfors

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..