Koncentration
hur elever och pedagoger upplever
koncentration och hur man kan förebygga
koncentrationssvårigheter
Syftet med detta arbete var att undersöka och beskriva hur några pedagoger och elever uppfattar aspekter av koncentration och koncentrationssvårigheter samt hur man kan arbeta för att förebygga dessa svårigheter. Vi har genomfört en enkätundersökning med 20 elever i årskurs fyra för att få reda på deras syn på koncentration. Vi har även intervjuat tre pedagoger verksamma i förskola och skola för att vi ville få en bredare bild eftersom de kan ha olika erfarenheter inom detta område. Det har varit intressant och lärorikt att få ta del av både pedagogernas och elevernas synpunkter och erfarenheter. Resultatet visade att eleverna till största del upplevde hög ljudnivå som orsak till att de tappade koncentrationen. Denna uppfattning delades av de tre pedagoger vi intervjuade även om de tog upp andra orsaker som kan vara lika mycket bidragande till koncentrationssvårigheter. Till exempel påverkar elevernas matvanor kraftigt deras förmåga att koncentrera sig. Vårt resultat styrks av den litteratur vi har studerat.