Kompetensutveckling i mediebranschen
Rapporten tar sin utgångspunkt i samhällets förändring. Genom att samhället och därmed
förutsättningar för företag och organisationer inom mediebranschen förändras krävs också en
förändring och utveckling av kompetensen.
Därför har metoder och modeller för kompetensanalys kartlagts och en kompetensanalys har
genomförts på ett filmproduktionsbolag av yrkeskategorierna produktionsledare samt producenter.
Kompetensanalysen har genomförts i intervjuform och enkätform. Genom att ställa liknande frågor
i två olika undersökningsformer vid två olika tillfällen kring vilken kompetens som krävs för yrket
idag, den kompetens som respondenterna tror att yrket kommer att kräva i framtiden samt vilken
kompetens de således kommer att behöva utveckla eller skaffa sig, kan en delad uppfattning
urskiljas mellan resultaten från de båda undersökningsformerna och tillfällena.
En slutsats är således att den egenvärderande modell av kompetensanalys som använts inte ger ett
stabilt underlag för kommande satsningar på kompetensutveckling eftersom resultatet varierar över
tid. Genom att i kompetensanalysen ta faktorer som omvärldens och ledningens strategiska
perspektiv i beaktande skulle resultatet kunna bli mer tillförlitligt.