Sök:

Kompetenshanteringssystem

En studie bland olika roller


I denna studie har vi försökt förstå vad ett kompetenshanteringssystem används till inom kompetensförsörjningsarbetet av olika roller. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av semistrukturerade intervjuer på ett konsultföretag som använde sig av ett kompetenshanteringssystem. Dataanalysen som följde ledde till en uppdelning av respondenterna i olika roller och beskrivningar av hur systemet användes inom kompetensförsörjningens faser. Av resultatet går det att avläsa att användning skilde sig mellan de olika rollerna. De roller som befann sig inom den operativa verksamheten använde systemet främst för att hantera kompetensförsörjningen i den egna enheten. Den HR-ansvarige och affärsområdesansvarige använde systemet för avstämning. Affärsområdesansvarig använde även systemet i vidimeringsprocesser. För konsultlogistikern var systemet ett verktyg för att jämföra behövd och befintlig kompetens både kort och långsiktigt inom den egna domänen, för att bland annat säkerhetsställa att konsulterna innehar rätt kompetens. Konsultrollen använde slutligen kompetenshanteringssystemet för att ombesörja den egna försörjning vilket respondenterna förknippade starkt med den egna karriärutvecklingen.

Författare

Svante Nymark Joacim Nilsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..