Sök:

Kommunikation vid produktlansering på en ny marknad

Sociala media som kommunikationskanal inom paintballbranschen


Självkänsla har befunnits ha en relation med de olika personlighetsdimensionerna i Big Five. Dock har olika självaspekters roll inte belysts i tidigare studier. Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan inre och yttre aspekter av självkänsla och personlighet. Studien baseras på en enkätundersökning där 74 psykologistudenter på Stockholms universitet deltog. En multivariat variansanalys visade att en signifikant effekt av bassjälvkänsla och förvärvad självkänsla på Big Five dimensionerna fanns. De univariata testen visade att hög bassjälvkänsla resulterade i en signifikant högre extraversion, agreeableness och openness. En hög förvärvad självkänsla resulterade i en signifikant högre neuroticism samt en signifikant högre conscientiousness. En tendens till interaktionseffekt fanns vad gällde openness. Kombinationen av låg bassjälvkänsla och hög förvärvad självkänsla uppvisade lägst openness, det vill säga var särskilt benägen till rigiditet och konventionalitet.

Författare

Therese Hellström John-Anders Jonsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..