Sök:

Kommunikation via årsredovisningar omkring finansiella kriser

Longitudinell studie av de fyra svenska storbankerna


Företags överlevnad beror till stor del på hur deras handlingar överensstämmer med allmänhetens förväntningar och krav på verksamheten. Det råder dock en osäkerhet hos intressenter då dessa inte har fullständig insyn i organisationen och dess beteende. Företags årsredovisningar har de senaste åren haft en enorm utveckling och är ett av de viktigaste kommunikationsmedlen gentemot allmänheten. Innehållet i rapporterna har även genomgått en radikal förändring där de utvecklats från att vara rena finansiella redogörelser till att i stor utsträckning användas som en marknadsföringskanal. Årsredovisningarna ämnar till att informera allmänheten om organisationen och därigenom legitimera verksamheten. Kommunikation med allmänheten är alltjämt en svår uppgift men blir betydligt svårare när företagets legitimitet är ifrågasatt.Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för hur företagsinformation kommuniceras och tar sig uttryck i företags årsredovisningar omkring finansiella kriser. Finanskrisen som bröt ut 2008 drabbade många företag, inte minst banker runt om i världen. En fallstudie på de fyra svenska storbankerna har genomförts och ett aktörssynsätt har antagits. För att kunna svara på studiens syfte genomfördes en diskurs-och innehållsanalys på årsredovisningar mellan år 2006-2011 för respektive bank. Signaler i årsredovisningarna har identifierats och sorterats i kategorier (produkt, marknad, organisation och risk) för att ge en bild av hur kommunikationen utvecklats. En analys av signalerna har visat på en samstämmighet där samtliga banker visar tendenser att framhäva den egna organisationen i större utsträckning före och efter krisen. Under krisen tenderar de att istället inrikta kommunikationen genom att belysa riskfaktorer samt lyfta fram vidtagna åtgärder som identifierats i riskkategorin. Studien har visat att osäkra tider då legitimiteten ifrågasätts påverkar bankernas sätt att orientera sin kommunikation. Förändringen påvisas genom att viktningen av signalerna förändras under krisen för att efter krisen återgå mot ett mer ursprungligt läge för de flesta kategorierna. Studien påvisar även att signalteorin är starkt kopplat till legitimitetsteorin genom att bankerna för att vinna legitimitet måste skicka signaler som övertygar allmänheten om att deras organisation agerar i enlighet med vad som förväntas av dem.

Författare

Daniel Holmgren Johan Ström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..