Sök:

Kommunikation i skolan

samtal i svenska som andraspråksundervisningen ur ett lärarperspektiv


Den ökade internationaliseringen ställer högre krav på människors förmåga att leva och inse värdet av att verka i en kulturell mångfald. I ett mångkulturellt och demokratiskt klassrum är samtal en viktig komponent. Genom samtal får varje medborgare möjligheten att uttrycka sina åsikter för att sedan överväga egna och andras åsikter. Att ges möjlighet att uttrycka sina åsikter och ta del av andras åsikter är en grundförutsättning för att aktivt kunna delta i ett demokratiskt samhälle. Huvudsyftet med studien är att studera och analysera hur muntlig kommunikation används som redskap för inlärning i andraspråksundervisning ur ett lärarperspektiv samt hur läroplanens utsagor speglar sig i andraspråksundervisningen. I studien deltog totalt fem lärare, verksamma på högstadiet och gymnasiet i två olika kommuner. Den valda insamlingsmetoden var kvalitativa intervjuer med låg grad av standardisering och strukturering. Resultatet av studien visar att läroplanerna speglar sig i undervisningen vad gäller samtal och elevsamarbete, men på olika sätt. Arbete med litteratur i undervisningen och med olika temaområden visar sig skapa bra förutsättningar för att närma sig dialogiska klassrum, vilket de intervjuade lärarna lyfter fram. Det optimala och målet för samtliga informanter är att det i klassrummen ska föras dialogiska samtal, men att det är beroende av bland annat klassrumsmiljö och gruppdynamiken. Trygghet hos den enskilda individen och i gruppen är en förutsättning för att närma sig dialogiska samtal och flerstämmiga klassrum.

Författare

Paulina Ojeda

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..