Kommunicerat ledarskap - Upplevelsen av lärandet mellan kvinnliga respektive manliga ledare i kommunikation till en homogen arbetsgrupp av motsatt kön
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationGenus/könKommunikationKommunikativt ledarskapKvinnligt resp. manligt ledarskapLärandeLärande kommunikation
I föreliggande uppsats kommer ledarens upplevelse av kommunikationen till sina
medarbetare att belysas. Studien bygger på fenomenologisk ansats och det är den
egna upplevelsen av lärandet som ligger till grund i undersökningen. Syftet med
denna studie är att undersöka hur en kvinnlig respektive manlig ledare upplever
kommunikationen med en homogen arbetsgrupp av motsatt kön, samt att studera vad
ledarna lärt sig i kommunikationen med sina medarbetare. De frågeställningar
som kommer att ligga för grund i studien är hur de kvinnliga respektive manliga
ledarna upplever att de kommunicerar med sina medarbetare då det är en manlig
eller kvinnlig arbetsmiljö. Likaså vad kvinnliga ledare i en manlig arbetsmiljö
respektive manliga ledare i en kvinnlig arbetsmiljö har lärt sig i
kommunikationen med sina medarbetare. Vi behöver kommunicera för att fungera i
samhället som individer och det finns olika modeller för det hos män och
kvinnor. Redan i tidig ålder lägger vi grunden för hur vi kommunicerar olika
för att sen utveckla det till typiskt kvinnlig och manlig kommunikation. Det
handlar också om hur ledares kommunikativa förmåga bör vara till sina
medarbetare. Intervju har skett med en kvinnlig och en manlig ledare för att få
fram just deras upplevelse i kommunikationen till sina medarbetare och vad de
lärt sig i sin kommunikation. Det som framkom var att kommunikation är viktig
och att det finns en tydlighet. Att informera, att kunna lära av varandra och
att kommunicera på ett positivt sätt tycker ledarna är viktiga lärdomar som de
har tagit med sig under sitt yrkesverksamma liv. Men för att kunna kommunicera
rätt behöver du som ledare vara med klara med vad du själv menar innan du kan
förmedla dig till andra.