Sök:

Kommuner och sociala medier

en studie om kommuners användning av Facebook


Denna studie handlar om kommuners anva?ndning av sociala medier i allma?nhet och Facebook i synnerhet. Fenomenet sociala medier har vuxit sig allt starkare under de senaste a?ren och nu fo?r tiden anva?nds de inte bara av privatpersoner, utan ocksa? av fo?retag, organisationer och nu a?ven myndigheter, som bo?rjat se nyttan med dem. Arbetet bygger vidare pa? en studie som har genomfo?rts av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), som har tagit fram riktlinjer fo?r hur kommuner skall fo?rha?lla sig till medborgare na?r det ga?ller anva?ndning av sociala medier. Ur denna studie har ett antal kommuner hittats som regelbundet anva?nder sig av sociala medier. Dessa kommuner har sedan inom ramen fo?r denna studie kontaktats i syfte att ta reda pa? hur de anva?nder sig av sociala medier och om det finns na?gra riktlinjer na?r de kommunicerar med medborgarna. Studien avgra?nsas sedan och inriktas mer pa? just Facebook och vilket budskap de vill fo?rmedla genom sina Facebook-­? sidor, samt hur eventuella riktlinjerna ser ut. Totalt har 26 kommuner av 51 svarat pa? det elektroniska fra?geformula?ret och de a?r lokaliserade allt ifra?n Kalix i norr till Ystad i so?der.Metoden som har anva?nts fo?r studien a?r av en kvalitativ ansats med kvantitativa inslag da?r ett elektroniskt fra?geformula?r skickades ut, inneha?llande fra?gor som besvarats i fritext av kommunerna och som sedan analyserats, bearbetats och tolkats. Under teoriavsnittet presenteras begrepp som anva?nts i studien samt en mer inga?ende presentation av SKL:s underso?kning och riktlinjer. Vidare tas vikten av kommunikation, sa?va?l intern som extern, upp.Arbetet konkluderas med en slutsats da?r det visar sig att kommuner anva?nder sociala medier som en kommunikationskanal fo?r att o?ka sin kommunikation gentemot medborgare. Kommuner vill pa? detta sa?tt skapa en dialog samt ha mo?jlighet till att na? ut till bredare ma?lgrupper. A?ven marknadsfo?ring och mo?jligheten att ma?la upp en positiv bild av sig sja?lva ses som en viktig del till varfo?r kommuner anva?nder sociala medier. En annan nytta a?r ocksa? att man la?ttare kan na? kommunen som medborgare, och att kommunerna sja?lva uto?kar sin medborgar-­?service samt erbjuder en sto?rre variation av den. Ytterligare fo?rdelar som framga?r a?r att det blir la?ttare att sprida information och att det blir la?ttare att fa? in synpunkter och feedback fra?n medborgare. Studien visar ocksa? att de allra flesta av de svarande kommunerna fo?ljer na?gon form av riktlinjer som anva?nds som sto?d och komplement i anva?ndandet av sociala medier. 

Författare

Christine Johansson Sanja Bumbar

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..