Sök:

Klicka vidare! ? En studie om marknadsföring på Internet


Internets framfart har skapat ändrade förhållande på marknaden för kommunikation och marknadsföring. Företag marknadsför sig alltmer på Internet och e-handeln har samtidigt ökat kraftigt. Debatten kring nya sätt att marknadsföra sig på Internet och hur konsumenterna reagerar på information är i full gång. I en undersökning gjord av Posten visar det sig att 7 av 10 svenskar gör sina distanshandelsköp på Internet och att de har en sofistikerad informationssökningsprocess. Påståendet görs att konsumenter litar mer på vänner, bekanta och andra konsumenter på ?nätet? . Här kommer begreppet word-of-web in, ett begrepp som har stor betydelse på Internet beträffande trovärdighet. Internet har banat väg för öppna diskussioner och konversationer mellan såväl konsument och konsument som mellan företag och konsument. På det sättet är Internet ett högst aktivt medium, till skillnad från traditionella marknadsföringskanaler.Problemet kring dessa moderna kommunikationsmodeller och marknadsföringskanaler är det ändrade beteende det medför hos konsumenterna desto vanare de blir vid att använda Internet. I och med detta nya fenomen som kallas Internetmognad, blir konsumenterna allt svårare för marknadsförarna och företagen att påverka och det ställer nya och höga krav på de kanaler och den information som konsumenterna tar in. Syftet med uppsatsen är att ta reda på och undersöka hur e-handelsföretag inom kläd- och konfektionsbranschen använder sig av den moderna sortens marknadsföring. Vi kommer att rikta in oss på två av dessa, affiliatemarknadsföring och marknadsföring genom bloggar. Vidare vill vi ta reda på hur kommunikationen förmedlas, kommuniceras och tas emot av kvinnliga konsumenter i åldersgruppen 20-35 år.Uppsatsen innehåller dels en kvalitativ undersökning och dels en mindre kvantitativ undersökning. Avsikten har varit att skapa en övergripande helhetsbild över problemområdet ur företagens och konsumenternas perspektiv. Undersökningarna består av två djupintervjuer med det rena e-handelsföretaget NLY Scandinavia och postorder/e-handelsföretaget Ellos AB samt en enkätstudie bestående av 75 respondenter. Därefter har det empiriska materialet redogjorts och analyserats.Undersökningarna har resulterat i att vi kunnat göra antagandet att konsumenter de facto lyssnar på vänner, bekanta och andra konsumenter. Det har också framkommit att företagen använder sig av affiliatemarknadsföringen som en ren marknadsföringsstrategi, samtidigt som den är ett komplement till övrig mer traditionell marknadsföring. Bloggarna i sin tur fungerar snarare som ett verktyg eller ett informationsredskap i hop med affiliatemarknadsföringen för att förmedla informationen.

Författare

Sofia Schwenk Anna Thorander

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..