Sök:

Kartläggning av kvalitetsbrister i bostadsproduktionen

en
fallstudie av garantibesiktningar på ett svenskt
entreprenadföretag

Enligt kvalitetsutvecklingens grundregel finns det alltid sätt att åstadkomma högre kvalitet till en lägre kostnad. Att identifiera kvalitetsbrister är nödvändigt för att få en bild över var i organisationen förbättringsåtgärder bör sättas in. Studien har utförts i bostadsproduktionen på ett entreprenadföretag i Sverige. Inom företaget finns en vetskap om problematiken med åtgärder och efterföljande kostnader i och med garanti-besiktningsanmärkningar. Examensarbetets syfte är: Att inom företagets bostadsproduktion kartlägga kvalitetsbrister som identifieras i samband med garantibesiktningen samt analysera orsaker till dess uppkomst. Av föreliggande sekretesskäl är den här offentliga versionen av rapporten kodad. Det innebär att företaget som fallstudien utförts på inte kommer att presenteras samt att studerade byggdelar och dess frekvenser, som utgör grunden för studien, kommer att kodas som exempelvis byggdel A, byggdel B och så vidare. För att exemplifiera arbetssättet som bedrivits presenteras dock en slumpmässigt vald byggdel. De övriga byggdelarna presenteras endast i sin helhet i den sekretess-belagda rapporten. Empirin bygger på en kvantitativ datainsamling från studerad sekundärdata i form av protokoll från garantibesiktningar från projekt färdigställda under år 2006. Totalt har protokoll från 33 projekt undersökts. Under kartläggningen registrerades garantibesiktningsanmärkningar i frekvens per byggdel och rum. Totalt har ett bostadsprojekt delats in i 23 byggdelar och anmärkningsfrekvensen mellan de olika byggdelarna skiljer sig där byggdel A, vilken bidrar till högst frekvens, står för 23,10% av anmärkningarna. De fem byggdelar som enskilt bidrar till den största anmärkningsfrekvensen valdes ut för att studeras närmare. Dessa byggdelar står tillsammans för 61% av alla anmärkningar. Vidare gjordes en kvalitativ datainsamling genom intervjuer med produktionspersonal i syfte att hitta grundorsaker till garantianmärkningar för utvalda byggdelar. En av de utvalda byggdelarna för vidare undersökning är fönsterdörr. Fördelning över anmärkningar för fönsterdörr samt vilka grund-orsakerna är till felet presenteras som ett exempel på arbetsförfarandet i denna offentliga rapport. Den utmärkande anmärkningsorsaken till byggdel fönsterdörr är att den kärvar och behöver justeras. Grundorsakerna till att den kärvar kan härledas till problem inom fyra olika områden vilka är produkt, omgivning, montage och brukande. I stora drag uppkommer anmärkningen då fönsterdörr projekteras till stor del bestående av glas. Detta ökar tyngden på fönsterdörr. Då gångjärn och beslag på fönsterdörr är undermåliga i förhållande till hur den brukas kommer den att hänga sig och börja kärva. Negativa synergieffekter av att fönsterdörr kärvar uppkommer såsom att den bli otät. Vidare är undermåligt underhåll från brukaren bidragande till problem som leder till garantianmärkningar.

Författare

Kristin Nilsson Maria Stridh

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..