Sök:

Kartläggning av arbetsmiljön

en fallstudie vid BAE Systems
Bofors AB i Karlskoga

BAE Systems Bofors AB är ett svenskt försvarsmaterielföretag som ligger i Karlskoga. Bofors ägs av BAE Systems AB. BAE Systems AB ägs i sin tur av BAE Systems som är ett multinationellt försvarsmaterielföretag. Tidigare tillverkade Bofors försvarsmateriel, så som vapensystem, kanoner och ammunition, för den svenska och internationella marknaden. Nu ligger fokus på att utveckla försvarsmateriel. Arbetsmiljö och arbetsplatsens utformning får en allt större betydelse för företagens existens. Tidigare kunde företagen konkurrera med produkter och tjänster men med dagens teknik och utveckling krävs det att företagen även har andra konkurrensmedel, till exempel en bra arbetsmiljö. Bofors vill förbättra sin arbetsmiljö genom att skapa en modern och funktionell arbetsplats. Utvecklingsavdelningen på Bofors har intresserat sig för frågor som rör arbetsmiljön. Företaget funderar på vilka olika faktorer som påverkar arbetsmiljön och vill även ha ett förslag på ett nytt skyltsystem för inomhusmiljön. Syftet med examensarbetet har därför varit att ge Bofors bättre kunskaper om vilka parametrar som påverkar arbetsmiljön och hur en god arbetsmiljö skapas. Examensarbetet har utförts som en fallstudie där fysisk och psykosocial arbetsmiljö, företagsidentitet och kultur har studerats. Ett antal olika datainsamlingsmetoder har använts, exempelvis litteraturstudier, intervjuer, enkäter, benchmarking, observationer och fotografering. Efter datainsamlingen gjordes en kartläggning av nuläget som sedan analyserades. Analysen påvisade att den fysiska arbetsmiljön är förhållandevis god medan den psykosociala är mindre bra. Företagsidentiteten är dåligt förankrad och inte enhetlig. Kulturen upplevs som stel, trög och långsam. Genom examensarbetet har nya lärdomar fåtts om vilket tydligt samband det finns mellan företagsidentitet, kultur och arbetsmiljö. Om Bofors klarar av att i framtiden förankra en tydlig identitet och en homogen kultur har man byggt en god grund för en bra och önskad arbetsmiljö. Tydliga och enhetliga budskap innebär att medarbetarna lättare kan fånga upp företagets ?röda tråd? och agera i samstämmighet med vad företaget önskar. Medarbetarna, som även är identitetsbärare, kan med en enhetlig uppfattning och känsla för företaget sända ut ?rätt? signaler till omgivningen, vilket minskar chanserna för att intressenterna skaffar sig en felaktig image eller bild av företaget. Efter analysen togs rekommendationer fram och en del av dem presenteras nedan. BAE Systems Bofors AB bör: ? förstå att det finns och skapa ett nära samband mellan identitet, kultur och arbetsmiljö, ? förbättra kommunikationen, speciellt den interna, och skapa en kommunikationsstrategi. En bättre kommunikation kommer att underlätta förankringen av mål, strategier, visioner och en enhetlig identitet och en homogen kultur. Bra kommunikation skapar också delaktighet, medbestämmande, glädje och mening som är viktiga framgångsfaktorer för ett lyckat förändringsarbete, ? vara smart vid rekrytering. Smart rekrytering innebär att företaget ger goda förutsättningar för ett fungerande ledar- och medarbetarskap.

Författare

Ida Edström

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..