Sök:

Kanonlärare

En undersökning av svensklärares litteratururval


Detta a?r en studie om vilken litteratur gymnasiela?rare i svenska anva?nder i sin undervisning, och de bakomliggande motiveringarna och faktorerna till detta urval. Syftet a?r att besvara fo?ljande fra?gesta?llningar: Finns det en outtalad kanon inom gymnasiets undervisning i svenska, och vilken litteratur be- sta?r den i sa? fall av? Mot vilken bakgrund och fo?rkunskap va?ljer la?rare i svenska pa? gymnasiet den litteratur de be- gagnar i sin undervisning?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna har en kvalitativ enka?tstudie genomfo?rts med 14 gymnasiela?- rare i svenska. Resultatet visar pa? tendenser i la?rarnas litteratururval som ligger na?ra en kanon. Det finns sto?rre likheter mellan vilka fo?rfattare la?rarna anva?nder sig av i undervisningen a?n de verk som anva?nds av samma fo?rfattare. Litteratururvalet som la?rarna go?r kan sa?gas spegla ett manligt, vitt och va?sterla?ndskt perspektiv.De mest fo?rekommande motiveringarna till att enskilda verk a?r viktiga att anva?nda i undervis- ningen a?r att de tillho?r kulturhistorien, har betydelse fo?r kulturarvet och att de tillho?r allma?n- bildningen. Faktorer som pa?verkar urvalet a?r framfo?rallt saker som finns i la?rarens vardag sa?som kollegor, utbud pa? skolan, elever, styrdokument och till mindre del eget intresse. Kanon, la?romedel och utbildning har historiskt haft stor betydelse fo?r litteratururvalet i skolan. La?rarna anser inte att de pa?verkas av detta i ho?g utstra?ckning idag.

Författare

Anna Andersson Carl Johan Odehammar

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..