Sök:

Kan du skicka smöret, hora?

En studie om kränkande begrepp i skolan


Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka lösningsstrategier i subtraktion som elever i årskurs fyra och sex använder sig av, vilka framsteg eleverna gör från årskurs fyra till sex och vilka typer av fel som elever i de båda årskurserna gör. Tre metoder har valts för att studera syftet. Dessa tre metoder är elev- och lärarintervju, grupptest och läromedelsanalys. Dessa tre metoder ska tillsammans komplettera varandra och ge en allsidig bild av syftet.Resultaten i denna studie pekar på att eleverna använder sig av flera olika strategier när de räknar subtraktion. Strategierna är effektiva i varierande grad. Det har även framkommit att elevernas skicklighet i framlängeshopp har betydelse för elevernas färdigheter i subtraktion. Läromedelsanalysen pekar på att uppställning följt av hoppmetoden får mest utrymme i de läromedel som eleverna använder. Uppställning är även den metod som flera av de intervjuade lärarna menar att de lägger störst vikt vid i sin undervisning.

Författare

Ann-Sofie Andersson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..