Sök:

Kan du fylla på limtuberna...?

Tankar från pedagoger i skolan kring yrkesroller, samarbete och utbildning


I Lpo94 finns skrivet att arbetet mellan pedagoger i skolan ska grundas på samarbete. Förutsättningarna för att kunna arbeta ihop är att pedagogerna har väl beskrivna arbetsuppgifter och tydliga yrkesroller. Syftet med studien var att söka kunskap om förskollärare, fritidspedagoger och lärares tankar kring varandras yrkesroller, samarbete och utbildning. Vi valde att göra intervjuer på kvalitativ grund eftersom vi sökte ta reda tankar och personliga erfarenheter. Respondenterna valdes genom ett strategiskt urval. Resultatet visar att samarbete grundar sig i om pedagogerna har planerat verksamheten tillsammans. Vidare visar studien att det skiljer sig i uppfattningen om hur man ser på sin egen yrkesroll och hur andra ser på den. Fritidspedagogerna är den yrkesgrupp som framställts med den mest oklara yrkesrollen. En slutsats vi dragit är att planeringstiden har visat sig vara en viktig gemensam nämnare för samarbete. Planeringstiden har även visat sig vara av betydelse för pedagogernas status.

Författare

Malin Lindgren Pernilla Wahlström

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..