Sök:

Kan Internet gå sönder? En gymnasiegrupps erfarenheter och uppfattningar om att lära sig datorkunskap och IT.


Syfte: Skolverket ? KK-stiftelsen - Myndigheten för skolutveckling etc., har genomfört flera undersökningar och rapporter de senaste två senaste decennierna om datorer och IT. Dessa är givetvis värdefulla för skolutveckling i allmänhet och för den enskilde inom skolområdet för reflektion över sin egen praxis. Syftet med min undersökning har ett praktiskt intresse. Jag vill fånga in ungdomars uppfattningar om datorkunskap/ IT i perspektivet, då ? nu - sedan. En undersökning i det mindre formatet, den som aldrig annars blir förverkligad i vardagen. Vad svarar ?våra? elever från ett yrkesförberedande program, på den lokala skolan? Då: Datorer/ IT i grundskolan, hur ser du på den tiden?Nu: Vilka är dina erfarenheter om datorkunskap och hur man lär sig?Sedan: Vilka är dina synpunkter till dem som planerar datorundervisning inför framtiden? Slutsatserna kan komma till nytta i den egna praktiken och för det lokala kursplansarbetet ? skolutveckling.Teori: Datorkunskap och IT i skolan spänner över stora ytor. Mitt intresse ligger i att skrapa på ytan eller om man så hellre vill: Spana på framtiden om dator/IT/ungdomar etc. Min uppfattning är vi inte kan leta efter en optimal teori för att hitta sanningen. Det vi kan göra är att med öppnas sinnen se möjligheter ? reflektera och eventuellt bli något klokare. Inom yrkespedagogiken är erfarenhetspedagogiken ett viktigt perspektiv. Vygotskijs´ teori om att människan samspelar och lär med ett externt medierande redskap ger förståelse för lärande i dagens postmoderna samhälle. Intryck från kultursociologiska perspektiv, där relationer ungdomar/vuxna är viktiga att lyfta fram i en undersökning i gymnasiemiljö.Metod: Undersökning gjordes på den egna gymnasieskolan skolan VT 2008. Tillfället var perfekt! Dels fanns möjligheten att göra en undersökning på en relativt stor grupp elever (119 st.) från ett yrkesprogram uppdelade på 8 grupper. Tillfället var även bra ur aspekten att eleverna kommit så pass långt i kursen datorkunskap att deras svar skulle komma att ge ett bra underlag för undersökningen. För att nå flertalet och efter många överväganden valde jag metoden att utforma en enkät som eleverna fick möjlighet att besvara. Resultat: Intresset är gott för att lära sig om datorer/IT. Flertalet elever anser att de kan så mycket att de klarar sitt skolarbete. Datorkunskap uppfattas som viktigt i skolan och i ett kommande yrkesliv. 8,4 % av eleverna har inte tillgång ?Office? program i hemmet, de har heller inte lärt sig mycket om datorer/IT i grundskolan. Däremot är de nu positiva till datorkunskap på gymnasiet, men att lära sig genom att läsa fakta ur läroböcker är inte bra!

Författare

Bengt Dahlquist

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..