Sök:

Kall potatis i forskningens namn

Konstruktion av ett kompendium som stöder utveckling av processkunskap inom biologiundervisningen i gymnasieskolan


Inom ramen för examensarbetet konstruerades ett kompendium som ska förmedla kunskap om den vetenskapliga processen genom integration av autentiska experiment i skolan. Materialet ska hjälpa eleverna att konstruera sina egna experiment och samtidigt bli medvetna om ?tänkandet bakom görandet?. Kompendiet riktar sig till elever i gymnasieskolans biologiundervisning, och kan med fördel användas inom kursen biologi breddning. Den experimentella metoden som används är blodsockermätningar med eleven själv som mätsystem. Den är enkel att genomföra, och kan anknytas till olika frågeställningar som kan väcka elevernas intresse. Kompendiets konstruktion tar sin utgångspunkt i aktuell forskning, och kan ses som ett första steg att integrera kunskap om ?the Nature of Science? i naturvetenskaplig undervisning i skolan.

Författare

Gabriela von Blankenfeld-Enkvist

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..