Jämställdhetsarbete i förskolan - en studie om hur pedagoger arbetar med jämställdhet i Falkenbergs och Hyltes förskolor
Syftet med studien har varit att undersöka vilka metoder och arbetssätt pedagogerna på några
förskolor i Falkenbergs och Hyltes kommuner använder sig av för att arbeta med
jämställdhet. Pedagogerna i Falkenbergs kommun har deltagit i ett jämställdhetsprojekt och vi
har gjort jämförelser med Hyltes kommun där pedagogerna inte har haft möjlighet att
medverka i något projekt. Syftet var också att ta reda på om det finns behov av fortbildning
inom detta område. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och ansåg att det var den mest
lämpade metoden för att kunna få svar på de empiriska frågeställningarna:
? Vilka attityder/synsätt finns på uppdraget att bryta könsmönster och könsroller i
förskolan bland pedagoger i två kommuner?
? Hur ser jämställdhetsarbetet ut bland förskolans pedagoger i Falkenbergs och Hyltes
kommuner?
? Vilka uppfattningar finns hur fortbildning bäst bör genomföras för att stärka
jämställdhetsarbetet i förskolan?
Elva pedagoger (förskollärare och barnskötare) intervjuades på förskolor i kommunerna.
Urvalsgruppen delades in i tre grupper varav två intervjugrupper i Falkenberg och en grupp i
Hylte. Undersökningens teoretiska utgångspunkter har vi till största delen hämtat från den
statliga utredningen Jämställd förskola (SOU 2006:75) och rapporten ger många förslag på
åtgärder för att nå fram till ett bättre jämställdhetsarbete. Intervjuresultatet visar tydliga
signaler på att pedagoger är i stort behov av utbildning för att kunna utföra ett kvalificerat
genusarbete i barngruppen. Vi menar att de pedagoger som genomgått fortbildning inom detta
område och nu arbetar aktivt har förändrat sitt förhållningssätt genom att reflektera över sig
själv i sin roll som medskapare av kön. De uppvisar också en medvetenhet om att de
traditionella könsrollsmönstren och könsrollerna måste brytas. I resultatet framkom även hur
viktigt det är att arbetsledningen finns med i förändringsarbetet och stöttar sin personal.