Jämställdhet och läromedel
En kvalitativ textanalys av historieläromedelför årskurs 4-6
Syftet med detta arbete var att kritiskt granska historieläromedel ur ett genusperspektiv.Arbetet belyser hur utvalda karaktärer såsom Gustav Vasa, Gustav II Adolf och drottningKristina framställs i text under en 20 års period, det vill säga från år 1980-2000. För attavgränsa mig valde jag att granska sju läroböcker i ämnet historia, som är eller har varitläromedel för årskurs 4-6. Avsikten med arbetet är att se vilka egenskaper som förmedlas omde ovanstående karaktärerna, och om läromedlen är förenliga med styrdokumentens krav omjämställdhet. Resultatet visade bland annat att de manliga karaktärerna utmärktes medegenskaper såsom: Ledarskap, aktiva, energiska och kloka. Samt att Kristinas egenskaperutmärktes såsom: Omogen, pojkaktig och känslosam. En av mina slutsatser i detta arbete varatt läromedlen visade tydliga exempel på traditionella stereotypa föreställningar. Samt visadearbetet tydliga mönster på att män utgör den typiska ledarskapsförmågan och beskrivs av envästerländsk manligt idealtyp.