Sök:

Jämställdhet i skolan

genusskillnader gällande
kommunikativ kompetens


Syftet med genomgångna arbetet har varit att undersöka om genusskillnader går att finna i den svenska skolan gällande elevers kommunikativa kompetens. Svensk skollag, läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) tillsammans med styrdokumentet i ämnet svenska, samt tidigare forskning inom ämnet har studerats och återgivits. I den undersökning som genomförts har avgränsningar gjorts till följande två områden: dominans av talutrymme kopplat till genus samt grad av säkerhet i olika talsituationer kopplat till genus. Informanterna har bestått av en klass i år 8 i grundskolan, en klass i år 1 i gymnasieskolan samt lärare från grundskola och gymnasieskola, alla hemmahörande i Piteå kommun. Två metoder har använts i undersökningen, observation och enkät. Gällande dominans av talutrymme har observation skett, där antalet yttrandetillfällen utifrån genus har mätts. Enkäter har utlämnats, både till elever och lärare, där elevers grad av säkerhet i olika talsituationer utifrån genus undersökts. Där den tidigare forskningen omtalar ett samhälle och en skola där kvinnor och flickor har en underordnad roll gentemot män och pojkar, visar den undersökning genomförd i detta arbete på många sätt motsatsen. Detta leder till många obesvarade frågor som gör fortsatt forskning inom ämnet inte bara görlig, utan rentav nödvändig.

Författare

Caroline Nilsson Ann Ström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..