Sök:

Jag vill bli som..

En netnografisk studie om ungdomars användning av sociala medier


Alexandra ?Kissie? Nilsson driver en av Sveriges fra?msta mode/livsstils blogg. Hon a?r omtalad runt om i landet fo?r sina extrema bantningsmetoder och fo?r sina sko?nhetsingrepp. Syftet med va?r uppsats a?r att fo?rklara hur betydande sociala medier a?r fo?r ungdomars identitetsskapande och hur en frontfigur influerar dem. Fo?r att kunna besvara va?rt syfte och va?ra fra?gesta?llningar som a?r; Hur anva?nder sig ungdomar av sociala medierna, idag? Varfo?r va?ljer la?sarna att fo?lja Kissies blogg? Hur ska den livsstil som representeras av Kissie tolkas? Vi valt att genomfo?ra en netnografisk inspirerad studie och a?ven kvalitativa semistrukturerade intervjuer fo?r att kunna besvara fra?gesta?llningarna. Vi har a?ven tagit del utav forskning med olika infallsvinklar kring a?mnet samt begrepp som ligger i grund fo?r uppsatsen. Va?rt begreppsliga ramverk a?r, identitet(Stier, 2003), representationer(Hall, 2013) och sociala medier(Thompsons, 2001). Vi har med hja?lp utav dessa begrepp besvarat va?r angivna fra?gesta?llning. Resultatet visade att ungdomar anva?nder sociala medier fo?r att ha?mta inspiration ga?llande mode, sko?nhet och a?ven hennes livsstil. Det visade a?ven att ungdomar har en positiv attityd gentemot Kissies livsstil och sja?lva skulle vilja leva likadant. Nyckelord: Blogg, Sociala medier, Livsstil, Kropp och Ha?lsa, Sko?nhet, Identitet 

Författare

Nathalie Moustou Sonja Cadjo

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..