Sök:

"Jag twittrar om fotboll dagligen" Om pojkars användande av sociala medier under skoldagen


Med detta examensarbete vill vi undersöka hur pojkar i gymnasieåldern använder sociala medier. Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om deras användning av sociala medier, särskilt utifrån skolan. För att få svar på våra frågor har vi genomfört tio kvalitativa intervjuer med elever vid Samhällsprogrammet/medieinriktning och Individuella programmet. Elevernas svar och relevant litteratur utgör grunden för vårt examensarbete. Vi har kommit fram till att elevernas användning av sociala medier under skoldagen ser mycket olika ut och att detta beror främst på pojkarnas tillgång till it-teknik. I undersökningen har den ena skolans elever tillgång till egen dator genom ett så kallat en-till-en koncept, vilket gör att de är mer aktiva på nätet. Vad som också kommer fram i vårt arbete är att få lärare använder sociala medier som en resurs i lärandet, även om det är skillnader mellan de undersökta skolorna, samtidigt som de intervjuade även lyfter fram bra exempel på användande av sociala medier. Flipped classroom lyfts fram som en tänkbar pedagogisk lösning för skolan, då elever har möjlighet att ta del av undervisningen oavsett rum och tid, även om det personliga mötet också är viktigt. Vi kan också konstatera att lärarens roll förändras i och med de möjligheter som sociala medier ger till kommunikation.

Författare

Annika Brandt Marianne Stahl

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..