Sök:

?Jag tänker mycket när jag ritar, faktiskt??

en undersökning om bildarbete i samverkan medämnesintegrering i gymnasieskolan

Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka bildämnets potential som integreringsämne och studera hur estetiska lärprocesser som kunskapsform kan ta sig uttryck i gymnasieskolan. Undersökningen bygger på ett intervjumaterial där elever, lärare och skolledare från en gymnasieskola i Storstockholmsområdet berättar om sina erfarenheter kring ämnesintegrering med bildrelaterade kurser. Utgångspunkten för undersökningen är tvåämnesintegrerade arbeten som handlar om sociala samhällsfrågor med elever på Medieprogrammet. Elevernas praktiska bildarbete består av att gestalta tankar, känslor och erfarenheter utifrån faktakunskaper från bland annat ämnena samhällskunskap, religion ochsvenska. Titeln ?Jag tänker mycket när jag ritar, faktiskt?? är ett elevcitat från intervjuernaoch formulerar att det är elevernas lärande som står i centrum i undersökningen. Undersökningen lyfter utöver elevperspektivet och det bildintegrerade arbetet även framfrågor kring arbetslaget som organisation, lärares och skolledares syn på kulturen i skolan och det faktum att estetisk verksamhet som kärnämne försvinner i den kommande gymnasieskolan. Undersökningens antagande är att bildkunskaper och estetiska lärprocesser i ämnesintegrerad undervisning kan hjälpa eleverna till att se nya sammanhang och på det viset fördjupa lärandet.

Författare

Carina Rudolph Lundberg

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..