Jag ska bygga en robot som har en pistol på magen
Studiens syfte är att utifrån barns perspektiv samt ett genusperspektiv studera barns
konstruktioner och tal under konstruktionslek samt att studera eventuella skillnader
mellan pojkar och flickor.
Studiens teoretiska referensram utgår ifrån barnens egen verklighet med
utgångspunkt i könsnormer vilka kopplas till vad som ofta anses vara socialt accepterat
hos flickor respektive pojkar. Studien berör även hur barnen förhåller sig till dessa
könsnormer.
Studien gjordes med kvalitativa forskningsmetoder med en abduktiv ansats. Studien
omfattar förskolebarn på två förskolor där insamling av empirin har skett via
videoobservationer.
Det kan tolkas som att både flickor och pojkars konstruktioner var kopplade till
stereotypa könsnormer. Flickorna byggde bl.a. slott medan pojkarna byggde bl.a.
robotar. Flickorna och pojkarnas tal skiljde sig åt då pojkarna i större utsträckning än
flickorna använde talet till att förstärka sina konstruktioner. Flickornas tal handlade mer
om lekens innehåll och mindre om konstruktionerna.
Slutsatsen är att konstruktionsleken blir en arena för stereotypa könsnormer där
förskolebarnen positionerar sig i traditionella könsroller. Förskollärares närvaro är
viktig då dessa könsnormer ska motverkas av förskolan. Det är inte förskollärarnas
deltagande i leken som är viktig utan det handlar om förskollärarnas närvaro på ett
observerande plan i kombination med en medvetenhet om förekomsten av de stereotypa
könsrollerna.