Sök:

"Jag läser för att det är spännande och roligt"

En studie om vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 att läsa

Syftet med studien var att studera vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 till att läsa. De frågeställningar som formulerades inför studien löd som följer: Vilka attityder har pojkar till läsning? Hur upplever pojkar att faktorer, som till exempel skolgång och tillgång på litteratur, påverkar deras läsning? Hur upplever pojkar att faktorer utanför skolans värld, som till exempel föräldrar, påverkar deras läsning? Vilka skäl ser pojkar till varför det är bra att kunna läsa?Genom att intervjua 18 pojkar från årskurserna F, 1 och 2 gavs svar på syftet ifråga om vad som motiverar pojkar till läsning.Tvärtemot vad viss tidigare forskning kommit fram till som resultat, tyckte pojkar enligt studien att det var roligt och spännande att läsa. Flera av de intervjuade uttryckte att de skulle vilja läsa mer. Vad som hindrade dem från att läsa mer var dels lästiden i skolan och bristen på tid att delge varandra bokupplevelser, dels att det kunde vara svårt att hitta lämpliga böcker. Således har lärare och bibliotek en viktig uppgift när det gäller att motivera pojkar till att läsa. Hemmet betyder även det mycket för pojkars motivation, detta eftersom läsande förebilder och rik tillgång på litteratur enligt tidigare forskning gynnar barns läsande. Något studien även belyser är vikten av att kunna se nyttan med att läsa. Detta anses som en viktig del i motivationsarbetet inför läsning. Det övervägande svaret i resultatet visade att majoriteten av pojkarna ansåg att det var bra att kunna läsa som vuxen. Att tydliggöra det roliga och spännande med att läsa som barn blir därför en uppgift för personer i barnens närhet för att motivera pojkar till att läsa mer.

Författare

Anna Mattsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..