Sök:

"Jag hade inte det tänket..."

hur elever på medieprogrammet
reflekterar över sitt lärande


Med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, Schöns teori om lärande av en reflektiv praktik samt begreppet metakognition, undersöker denna studie hur elever på medieprogrammet reflekterar över sitt lärande i ett hantverksämne. Därtill analyseras vilket inflytande hantverkskunskapen och det lokala arbetssättet kan ha utövat på elevernas reflekterande förmåga. Undersökningen genomfördes genom djupintervjuer med fyra elever som läst Grafisk kommunikation. Intervjuerna har analyserats och tolkats i relation till Schöns beskrivning av hur man lär sig en reflektiv praktik, portfolioarbete och metakognitiv träning. I studien framkommer att eleverna reflekterar kring hantverkskunskapen i enlighet med flera av Schöns reflektionsnivåer: Eleverna visar reflektion i handling, förmåga att värdera och kritisera sina alster och de reflekterar över vilka värden som ligger till grund för värderingarna. Därtill visar studien att eleverna i trean använder sina metakognitiva kunskaper i större utsträckning än när de började med hantverkskunskapen. Den slutsats som dras är att det journalistiska arbetssättet och hantverkskunskapen kan ha tränat elevernas reflekterande förmåga genom en återkommande fokusering på uppgifternas syfte, förutsättningar och begränsningar.

Författare

Helena Dahlberg Rolf Kaarlenkaski

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..