Sök:

Jag fick lära mig hur man inte ska göra

Sjökaptensstudenters upplevelser av handledning under fartygsförlagd utbildning


Syftet med denna undersökning var att förstå och beskriva sjökaptensstudenters upplevelser av handledning vid utförandet av uppgifter som krävs för att uppnå lärandemålen under delkursen Fartygsförlagd utbildning 1 (1FF01K). Halvstrukturerade personliga intervjuer genomfördes med åtta förstaårsstudenter mellan den 25:e mars och den 5:e april 2013. Dessa spelades in och transkriberades för att sedan tolkas och struktureras i olika kategorier beroende av upplevelser. Strategiskt urval användes för att välja ut informanterna vilka intervjuades med hjälp av ?critical incident technique?. Resultatet av undersökningen visade att en handledningsmetod som innebär tydliga instruktioner eller demonstrationer följt av korrigering och bedömning upplevdes positivt vid utförandet av vissa uppgifter. I andra fall har ökat eget inflytande upplevts positivt. Uppgiftens karaktär och krav påverkar i hög grad upplevelsen av handledningsmetoden. I studien har också framkommit att avsaknad av tillräcklig handledning riskerar att göra det svårare för studenten att utföra sina uppgifter i arbetsjournalen och därmed uppnå lärandemålen för fartygsförlagd utbildning.

Författare

Oscar Franzén Carl William Jacobsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..