Sök:

Jag måste få bäst ? Upplevda skolrelaterade prestationskrav hos barn i år 8 i områden med hög socioekonomisk status

Högstadieelever kan antas uppleva skolrelaterade prestationskrav och forskningen tyder på att höga krav hos unga kan hänga samman med ökad risk för psykisk ohälsa (Rose & Perski, 2008). Syftet var att få en bild av upplevda skolrelaterade prestationskrav hos barn i år 8 samt möjliga uppkomst- och vidmakthållandefaktorer avseende dessa krav. Data insamlades via semistrukturerade intervjuer med 20 elever från skolor i områden med hög socioekonomisk status och bearbetades genom omväxlande induktiv respektive deduktiv tematisk analys. Analysen resulterade i teman kring barnens egna upplevda prestationskrav samt möjliga uppkomst- och vidmakthållandefaktorer, såväl externa som individrelaterade, till dessa krav. Det faktum att barnen befinner sig i tonåren uppfattades som en etablerande omständighet. Slutsatserna innefattar att barnen överlag upplever höga prestationskrav, att dessa troligtvis uppkommit tidigt i livet, bland annat som en följd av krav från föräldrarna samt familjemedlemmars modellerande, samt att kraven vidmakthålls genom mekanismer såsom operant inlärning, modellinlärning, regelstyrning och relationsinramning.

Författare

Charlotte Bergström Charlotta Krishan

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..